Monday, May 27, 2019

AKTIVITI PAK21 BAGI SEKOLAH RENDAH


Assalammualaikum dan selamat sejahtera semua.

Pada ketika saya menulis ini, Ramadhan ke 22. Alhamdulillah. Moga kita dapat merebut malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Malam al-qadr.

Baru-baru ini, saya dan tiga lagi rakan guru BI menerima sijil penghargaan daripada pihak PPD di anugerah kecemerlangan akademik sekolah di atas penglibatan kami dalam PAK 21.



Justeru, pagi ini saya ingin berkongsi amalan PAK21 yang telah saya jalankan di sekolah. Saya rasa amat bertuah menjadi sebahagian penggerak amalan PAK21 di sekolah tempat saya berkhidmat.
Bagaimana sekolah kami bermula dengan PAK21?

Sekolah kami terpilih sebagai salah sebuah sekolah di bawah Projek Aman. Apabila saya terpilih sebagai Middle Leader Teacher (MLT), tanggungjawab yng diberi amat besar. MLT perlu sama-sama mempromosikan amalan PAK21 dalam kalangan guru.

PAK21 bukanlah perkara asing dalam dunia perguruan. Ia satu amalan pengajaran dan pembelajaran yang bersifat dua hala. Murid yang menerima ilmu, bergerak aktif dan berani. Sungguh! Saya melihat perbezaan murid PAK21 dengan murid zaman pdp di awal saya posting dulu.

Murid PAK21 lebih berani mencuba dan berani menyatakan pendapat. Mereka bekerjasama dengan baik dalam kumpulan. Hanya segelintir yang masih bersifat aku ketua, aku buat semua. Sikap boleh berubah. Inilah peranan guru.

Saya mengajar tahun satu. Tahun pertama PAK21 2018, di bawah Projek Sekolah Aman, susah betul untuk saya mendidik murid-murid bekerjasama dalam kumpulan. Pada penghujung tahun, barulah saya melihat hasilnya. Ketua dah ambil peranan. Ahli menghormati ketua kumpulan.

Pada tahun kedua, saya masih mengajar tahun satu. Tahun 2019, murid tidak diasingkan sebaliknya dikumpulkan dalam kecerdasan pelbagai. Pelbagai level murid berada dalam satu kelas. No streaming. Ajaibnya, murid tahun satu ini cukup pandai bekerjasama dalam kumpulan. Mereka bersedia untuk membuat aktiviti dalam kumpulan. Dan mereka juga tahu peranan ketua dan ahli! Saya cukup kagum. Ribuan terima kasih saya ucapkan kepada guru pra sekolah kerana mendidik murid-murid ini sebaik ini. Ringan sikit tugasan saya pada tahun ini.

Persoalan yang mungkin berlegar-legar di benak pembaca, apakah PAK21? Kebanyakan kita memandang ia dalam konteks gajet hebat. Tablet, LCD Projektor, mirror cast, Chromebook dan lain-lain. Bagi sekolah yang ada bajet besar, tiada masalah untuk menggunakan teknologi canggih ini. Silakan. Tentu murid lagi seronok.

Bagaimana pula sekolah yang tiada kemudahan tersebut? LCD ada sebuah saja. Komputer pun 5 buah. Talian internet semput macam siput. Haih… mengeluh lah si guru tersebut. Jangan salah sangka.

Aktiviti yang dijalankan yang menentukan sama ada PAK 21 atau PAK 19..gitu. Kita tidak mahu lagi murid duduk diam, dan menyalin sehingga masa tamat. Kita juga tidak mahu lagi pdp di mana murid takut bersuara, takut menyatakan pendapat malah disuap-suap (spoon feed) dalam bilik darjah.

Oleh itu, apa dia PAK21?


Di bawah adalah hasil didikan cikgu kepada murid cikgu setelah cikgu melaksanakan PAK21 sepenuhnya.

PAK21, adalah pembelajaran abad ke 21 yang mementingkan murid mencapai perkara berikut: Collaborative, Creative, Communicative, Critical Thinking dan nilai murni dan etika.



Collaborative – Collaboration

Murid membuat aktiviti bersama-sama, untuk mencapai objektif pembelajaran.

Creative- Creativity

Mecuba perkara baru, dan menghasilkan sesuatu yang baru yang inovatif dan kreatif.

Communicative- Communication

Berani berkongsi idea, pendapat dan hasil pembelajaran bersama murid lain. Juga berani dan bersedia berkongsi ilmu bersama murid yang lain.

Critical Thinking

Melihat sesuatu dalam sudut positif. Menukarkan masalah kepada jalan penyelesaian.

Adakah hanya penggunaan gajet boleh memberikan impak 4C di atas? Oh tidak! Ada pelbagai aktiviti lain yang dikongsikan di laman web guru lain. Cikgu boleh google untuk baca dengan lebih lanjut. Bagi cikgu yang menjelajah blog saya, boleh melihat aktiviti PAK21 yang saya buat di sekolah.
Jom kita tengok apakah aktiviti PAK21 yang boleh dilaksanakan. 

Lebih praktikal dan cabarannya. Aktiviti yang saya kongsikan ini saya jalankan dalam kelas Bahasa Inggeris tahun 1. Maka, cabaran dan impak positif yang saya sertakan di bawah berdasarkan subjek yang saya ajar.

Bil
Nama aktiviti dan ringkasan aktiviti
Contoh aktiviti Bahasa Inggeris Tahun 1
Impak positif
Cabaran
1.
Hot Seat
Seorang murid dipilih ke hadapan dan menyatakan pendapat tentang pembelajarannya. Di sini cikgu boleh bertanya ayat yang diajar, ejaan, dan perkara lain yang bersesuaian bergantung kepada subjek.
Speaking Skills

-What’s your name?

- How old are you?

What’s your favourite toy?

Tell us about your hat.
-Melatih murid berani ke hadapan.

-Murid menggunakan Critical Thinking dalam menjawab soalan guru.

-Murid lain juga boleh bertanya soalan, seterusnya mendidik murid lain berani juga.
Peranan guru untuk bertanya soalan KBAT kepada murid ini.

Melatih murid lain bertanya soalan kepada rakan mereka. Murid seusia 7 tahun, belum capai tahap bertanya soalan KBAT. Tetapi mereka boleh dididik. Inilah peranan dan cabaran guru.

Guru perlu mengawal murid lain yang mungkin hilang fokus terutama murid yang aktif.
2.
Mine and Share
Aktiviti ini lebih sesuai untuk kemahiran menulis atau menyatakan pendapat.

Di bawah adalah contoh template mine and share.


Ia melibatkan 4 orang murid sahaja. Mereka akan duduk mengadap kotak masing-masing. Bulatan di tengah adalah cetusan idea semua ahli kumpulan.


Klik link untuk download versi PDF

Writing Skills

saya suka meminta murid menulis tajuk di bulatan tengah.


Boleh digunakan untuk menguji standard 4.2.5, 4.3.1 4.2.3, 4.2.4

I’m Aina.
I’m seven.

My favourite toy’s a robot.

I have got sandwich, peas and carrot.
-Murid seronok menulis di kotak istimewa mereka.

-Mereka berlumba-lumba menulis cantik-cantik supaya dipuji guru.

Guru mudah melihat hasil kerja murid untuk dinilai dalam PBD. Kertas boleh dijimatkan kerana 1 kertas mengandungi hasil kerja 4 orang murid.

Pada awalnya murid keliru kedudukan mereka semasa menulis. Ini peranan guru untuk memandu mereka.

Bagi kumpulan yang tidak cukup 4 orang, guru perlu asingkan kepada tiga orang atau dua orang sahaja.


3
Gallery Walks

Murid menampal hasil kerja mereka di dinding kelas atau papan putih. Murid lain akan bergerak dalam satu kumpulan dan melihat hasil kerja murid. Murid boleh berperanan sebagai guru dengan memberikan bintang pada hasil kerja tersebut.
Reading skills, Writing skills

Biasanya saya berikan tugasan berbentuk projek.

Create their own word search.

Create hands using papers, fold according to numbers.

Colour words

Mine and share- tampal di dinding dan buat gallery walks



-Murid sukakan pergerakan.

Dapat bangun daripada kerusi mereka sudah cukup membahagiakan mereka.

Murid belajar memberikan pendapat atas hasil kerja rakan mereka.

Mereka belajar mengasihani usaha rakan. Mereka akan memberikan markah tinggi buat kawan mereka.


Kawalan kelas perlu digandakan.

Murid aktif akan mulai bergerak ke tempat lain. Dan sukar berada di satu tempat bersama guru.

Guru boleh menyediakan tugasan kepada murid aktif supaya pergerakan beliau terkawal.

Guru boleh menggunakan wisel untuk membantu kawalan kelas dan sebagai isyarat bahawa murid perlu bergerak ke tempat lain.


4
Kinesthetic Movements

Guru membuat aksi bagi pelajaran hari tersebut. Sebagai contoh saya membuat aksi pergerakan bagi topik on, in, under, cut, fold, glue. Murid akan membuat aksi bersama guru dan rakan mereka. Aktiviti ini memerlukan pergerakan dan kawalan daripada guru.


Listening skills

On, in , under

Imperatives

Example: lesson 42
-          Menarik minat murid yang aktif dan suka bergerak,
-          Murid mudah ingat pelajaran.
-          Guru pun mudah untuk mengulangkaji pelajaran ini di awal pdp dengan hanya membuat aksinya.
-Kawalan kelas perlu.

Murid perlu menyebut perkataan dan melihat perkataan sambil membuat aksi. Ini dikhuatiri murid hanya tahu aksi tetapi tidak tahu sebut dan tidak cam perkataan tersebut.
5.
Kerja Berpasangan

Murid bekerjasama dengan seorang rakan. Mereka boleh membina pelbagai perkara berdua. Sebagai contoh, membina word search dan puzzles.

Saya suka pasangkan murid begini
Murid pintar dengan murid lemah.
All 4 skills

Membina Word search, exchange and do.

-Speaking, one with the talking chips, ask, the other answers.

Create their own robot, or monster.

Reading- excellent pupils teach the weak pupil

-Murid membuat aktiviti bersama rakan, memupuk kerjasama.

-Murid belajar menerima hasil kerja rakan, biar pun rakan tersebut lemah dan lambat.

-Murid yang pintar akan membantu murid lemah.
Ada kelas yang bilangan murid ganjil.  Murid perlu berkumpulan tiga.

-kawalan kelas- Murid mungkin akan berbual, guru perlu menetapkan masa supaya murid mematuhi masa.
6.
Fan and Pick
Murid menyediakan bahan sendiri dalam kumpulan. Bahan seperti kad gambar, kad perkataan atau dialog. Murid dalam kumpulan duduk dalam bulatan. Seorang murid memegang bahan tadi secara bentuk kipas. Murid lain tidak dapat melihat bahan tersebut. Murid lain perlu memilih satu gambar dan menceritakan gambar tersebut.


All 4 skills

Count the numbers, say the numbers

What colour is it?

What’s this?

It’s a long blue train.

Murid berkomunikasi sesama mereka.

Murid juga berkolaborasi menyiapkan tugasan yang diberikan.
-Guru perlu mengawal murid dan bertindak sebagai fasilitator.
7.
Circle Time

Murid duduk dalam bulatan.
Contoh:
 Guru boleh memasang lagu kesukaan murid. Murid pegang bola kecil sehingga lagu dihentikan dan murid yang terakhir pegang akan menjawab soalan.


Guru boleh membaling bola kertas. Murid yang mendapat bola kertas perlu menjawab soalan.
All 4 skills

Answer questions such as, What’s your name? Who is he?

Spelling activiites.

Reading activities.
-Murid belajar dalam suasana yang menyeronokkan.
Sesuai untuk kelas yang bilangan muridnya sedikit.

Murid yang ramai, tidak dapat menguji mereka secara mnyeluruh.
8
Attitude Movement
Murid dalam kumpulan akan bergerak ke satu kawasan yang guru tentukan.

Jika ya, buat bulatan. Jika tidak, duduk.

Jika ya berdiri atas kerusi, jika tidak geleng kepala.
Speaking Skills
Reading Skills

Group activities.
Is it your toy?

Do you like robot?
Murid sememangnya teringin nak berdiri atas kerusi. Inilah masa mereka.

Murid bekerjasama dan berlaku komunikasi sesama mereka ketika aktiviti berlangsung.
Murid berlumba-lumba membuat pergerakan. Guru perlu mengingatkan murid berhati-hati, elak tolak menolak sesama mereka.
9
Three Stay One stray

Seorang murid akan bergerak melihat jawapan kumpulan lain. Tiga lagi ahli kumpulan menyiapkan tugasan.

One Stay three Stray

Seorang berada di kumpulan, tiga lagi bergerak mencari jawapan.
Writing skills

Reading skills

Pupils write the things in the classroom/toys/food in a circle map. One pupils will round to the other groups to see their answers.

Or pupils can round the classroom to see the answers at the wall.


Murid aktif akan gembira dapat bergerak melihat hasil kerja kumpulan lain.



Guru perlu memandu murid yang bergerak supaya tahu apa yang mereka cari.

Murid yang tunggu di kumpulan  juga perlu dipantau supaya tidak ralit melihat murid yang bergerak.

10
Mix and Match

Murid membuat kad gambar, kad huruf. Kad gambar atau kad huruf akan dicampurkan secara rawak.

Murid dalam kumpulan akan menyusun perkataan atau gambar tersebut supaya menjadi satu cerita atau objektif yang bersesuaian.
All 4 skills

The go kart race/ Watch Out Flash, Lunchtime

Print out the dialogues, pupils rearrange according to the story.

Numbers- match the numbers with the words
-Murid berkolaborasi dan berkomunikasi dengan baik.

Ketua kumpulan memainkan peranan besar dalam memimpin ahli membuat aktiviti.

Murid belajar berfikiran kritis.
Guru perlu menyediakan bahan terlebih dahulu

Peruntukan masa. Murid mengambil masa yang lama untuk penyediaan bahan dan untuk padanan jawapan.
11
Number Head Together

Tulis nombor murid di tangan, atau pun pelekat sticker di tangan murid, menandakan nombor mereka dalam kumpulan.

Beri peranan kepada setiap nombor.

No 1- ambil barang.
No 2- gunting gambar
No3 – tampal gambar
No 4 – simpan barang.
All 4 skills and Language Art.

Depends on the group activities.




-Mengasah murid mendengar arahan dengan baik.

-melatih murid tunggu dan bersabar dengan peranan masing-masing.

Melatih murid bekerjasama dalam kumpulan kerana setiap ahli ada peranan masing-masing.
Guru perlu menyediakan nombor terlebih awal.

Guru perlu menulis nombor kepada setiap murid.

Arahan guru perlu jelas.
12
Role Play

Murid berlakon mengikut situasi yang dipelajari.

Guru menyediakan suasana dan bahan-bahan untuk lakonan tersebut
All 4 skills and Language Arts
Simulation of go kart race.

Teacher has to bring the toy cars and the sentence cards.

         Melatih murid kreatif dan berani.
            Suasana pembelajaran menjadi aktif dan murid gembira.
Perlu sediakan bahan.

Kawalan kelas. Ini kerana guru perlu mengawasi murid yang tidak berlakon, dan perlu juga melihat lakonan murid yang terlibat.
13
Project Based Learning

Murid diberikan tugasan dalam kumpulan. Kebiasaannya untuk mencipta sesuatu.
Reading, Writing and language arts.

Primary colours and secondary colours of school things.

Use the play dough to create pet.

Design and create pet using card board to play puppet pet show.
Murid diasah untuk menjadi kreatif.

Murid belajar membawa bahan untuk projek mereka.

Murid belajar menerima kreativiti rakan.
Guru perlu menjelaskan objektif projek supaya murid faham apa yang bakal mereka hasilkan.

Kadang murid tidak membawa bahan yang diminta. Guru perlu sediakan bahan sebagai back up.

Sebenarnya, banyak lagi aktiviti PAK21 yang ada. Saya tidak menyenaraikan semua kerana saya tidak melaksanakannya di dalam kelas. Aktiviti lain boleh jadi sesuai mengikut subjek masing-masing dan kesediaan murid masing-masing. Saya hanya mengajar tahun 1. Murid tahun 4,5,6 berbeza dengan murid tahun 1. Ada aktiviti yang murid tahun 4 boleh buat, tetapi tidak tahun 1. Namun, saya percaya murid boleh diajar dan dibantu.

Jika kita telah memulakan PAK21 sejak awal lagi, murid akan bertambah matang dan mudah melaksanakannya.

Di bawah pula, alatan PAK21 yang saya gunakan dalam kelas tahun 1. Pun ada sikit sahaja. Saya gemar menggunakan alatan ini. Jika ada yang terbaru saya akan kemaskini dari masa ke masa.

Alat PAK21
Perkara Positif
Cabaran
Penggunaan aplikasi Plickers

Muatturun aplikasi plickers di telefon bimbit. Dan layari laman web plickers. Daftar di laman web dan telefon bimbit.

Daftar kelas dan nama murid di laman web. Bina soalan di laman web. Cetak kad jawapan plickers.

Hanya sesuai untuk soalan objektif ataupun Ya atau Tidak.

Plickers membaca jawapan murid dan memberikan data jumlah murid yang betul dan salah.

Saya menggunakan plickers semasa mengajar topik Lunchtime  bagi menguji reading skills murid.
-Murid suka pegang kad plickers.

-Apabila guru mengeluarkan telefon bimbit, murid senyum sebab mereka menyangka guru ingin mengambil gambar mereka. Happy factor memeriahkan suasana pembelajaran.
Perlu
 bersedia
lebih
awal.

Perlu
cetak
kad
 jawapan
 plickers.

Perlu
membina
soalan
 di laman
 web.


Template Mine and Share.

Sekeping kertas biasa pun boleh.
-boleh ubahsuai ikut keperluan guru


Perlu
cetak
secukupnya
untuk
murid
Talking Chips

Boleh jadi apa saja barang asalkan murid tahu menggunakannya.

Lidi, batang aiskrim, klip kertas comel, mikrofon

Talking Chips digunakan untuk mengawal murid berkomunikasi dalam aktiviti.
Murid teringin pegang benda yang comel.

Menggalakkan murid berkomunikasi.
Guru perlu
menyediakan
bahan
 tersebut.
Writing Board

Papan tulis kecil

Saya menyediakan sendiri. Laminate kertas putih bersaiz A3. Sediakan marker untuk murid tulis.

Kelas saya juga ada papan hitam kecil. Murid juga menggunakan papan tersebut.
Boleh digunakan semasa aktiviti menulis dan menyatakan pendapat sama ada secara berkumpulan atau individu.

Murid tidak sabar menunjukkan jawapan kepada guru dan terlalu teruja untuk menulis di papan tulis tersebut.
Perlu
sediakan
papan
tulis.

Perlu arahan
 yang
jelas,
 siapa yang
 perlu
ambil,
dan
 siapa
 yang
perlu
 simpan
semula.
Popsicle Stick

Batang aiskrim ditulis nama murid. Guru akan memilih nama murid dengan mencabut sebatang.
Semua murid berpeluang menjawab soalan.
Guru perlu
menyediakan
batang
 aiskrim
 dan setiap
murid
memiliknya.


Panjang pula post kali ini. Saya berharap cikgu cuba buat aktiviti PAK21 yang bersesuaian dengan subjek cikgu.

Silakan kongsi bersama rakan jika ia bermanfaat.

Sekian,


4 comments:

  1. Terima kasih ya. Semoga murah rezeki

    ReplyDelete
  2. tq very much for ur information sis

    ReplyDelete
  3. Terima kasih cikgu. Penjelasan dan contoh yang diberikan mudah difahami. Semoga Allah kurniakan pahala berlipat ganda kepada cikgu asbab menyebarluaskan ilmu Allah ini...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum, tqvm for the tips Madam. May Allah bless you always.

    ReplyDelete