Thursday, April 4, 2019

Bahan taklimat Pembugaran PBD

Assalammualaikum semua.

Salam Jumaat Penghulu segala hari.

Bagi post kali ini, saya ingin berkongsi bahan taklimat yang saya buat untuk guru-guru di sekolah saya.

Saya menyampaikan taklimat yang bertajuk:  Pembugaran PBD dan Standard Prestasi.

Tajuk memang celik biji mata. hehehe..

Sebelum saya menyampaikan taklimat ini, saya dan semua setiausaha PBS daerah Kulim Bandar Bharu telah mengikuti Taklimat tentang PBD pada tahun 2018. Maka slaid ini terhasil berdasarkan pengetahuan dan taklimat yang saya terima.


Tambahan lagi, pengumuman daripada KPM tentang pemansuhan amalan peperiksaan bagi murid tahap 1, tahun 1,2,3. Justeru, membuatkan PBD menjadi satu-satunya platform penilaian  murid.

Taklimat kepada guru amat penting bagi memastikan guru faham dan teliti soal PBD. Sebelum sesi taklimat diadakan, saya memberikan setiap guru sekeping kertas kecil. Guru menulis semua persoalan tentang PBD/PBS yang mereka hadapi. Soalan- soalan inilah yang saya masukkan dalam slaid untuk menjawab kembali persoalan mereka.

Tugasan sebagai SU PBS memang mencabar. PBS bukan benda baru di negara kita. Sejak tahun 2011 lagi. Cuma pelbagai isu mulai timbul apabila golongan pelaksana iaitu cikgu sendiri tidak memahami pentaksiran itu sendiri. Tugas memahamkan guru-guru adalah tugas SU PBS. Oleh itu, SU PBS sepatutnya lebih memahami. Betul tak?

SU PBS, silakan guna PDF ini jika ia dapat membantu kalian. Jika ada kesalahan dan pemahaman saya yang salah, email saya segera ya. Saya juga insan biasa yang tidak terlepas daripada membuat kesilapan. Saya sekadar berkongsi. Sharing is caring.

Scan QR code untuk lihat:


Klik link di bawah jika berkenan di hati:

Taklimat dalam bentuk E book

link dalam format PDF


Sekian ya.

No comments:

Post a Comment