Tuesday, May 28, 2019

EASY E TRANSIT FORM BAHASA ARAB TAHUN 1

Assalammualaikum semua.



Ustaz ustazah yang berminat dengan e transit form bahasa arab ini, boleh lah muatturun di link di bawah.

Terlebih dahulu saya terangkan bagaimana transit form ini berfungsi. Ia menggunakan Google Form. Ustaz dan ustazah perlu mengisi form tersebut setiap kali lepas pdp. Jika tidak sempat, boleh catat di buku nota kecil dahulu sebelum memindahkan data ke dalam Google Form.

Google form akan menjana data secara automatik ke Google Sheets. Jadi, borang semakan kita mudah di baca di google sheets. Cara saya menyerahkan borang ini kepada semua guru juga menggunakan medium Google Sheets.

Saya suka Google Form kerana ia memberikan data dalam bentuk carta palang juga. Saya dapat melihat perkembangan murid dengan visual dan bermaklumat. Pemberian Tahap Penguasaan juga jadi lebih mudah dan bersistem.

Baiklah caranya di bawah:

1. Copy paste link di bawah ke dalam chrome tab. Tekan enter.

http://bit.ly/etransitformBahasaArabTahun1


2. Pilih Make A Copy.

3. Anda akan dibawa ke paparan Google Sheets.

4. Tukar tajuk fail, dan simpan ke dalam folder drive yang mudah diakses.

5. Copy paste nama murid di ruangan nama murid.

6. Buka Google Form dengan cara tekan Form, Edit form dalam tab Kemahiran membaca.

7. Copy paste nama murid di ruangan  TP nama murid pada Google Form tersebut.

8. Ulang langkah bagi tab kemahiran yang lain pula.

9. Copy link untuk pengisian form dengan cara tekan butang SEND pada form.Paste link tersebut di Private Group Telegram. (jika belum ada, perlu buat satu group private untuk kelas)

Langkah untuk berkongsi rekod transit ini dengan diri sendiri ataupun pihak kedua yang ingin memantau PBD:


1. Klik Share pada Google Sheets. (butang berwarna hijau), ambil anyone with the link can view.

2. Buat QR Code bagi Google Sheets dengan layari laman web QR Code generator (ambil yang free, tak perlu daftar). Copy dan paste link di situ.

11. Cetak QR Code tersebut dan letakkan dalam RPH. Siap sedia untuk pemantauan. Diri sendiri boleh buka dengan cara copy paste link tadi ke dalam Private Group Telegram.

Siap!

Ustaz ustazah akan menggunakan sedikit masa untuk mengedit nama murid dan cetak QR Code, tetapi selepas itu, tidak perlu bimbang lagi kerana borang transit ini boleh diakses di telefon pintar sahaja.

Jika ustaz ustazah mengajar tahun 2,3,4,5,6 dan ingin menggunakan borang transit ini, ada tambahan editan. Perlu edit nama murid dan standard pembelajaran mengikut tahun yang diajar. Boleh rujuk DSKP tahun masing-masing.

Selamat mencuba!

Sekian,



1 comment: