Friday, July 26, 2019

TEMPLAT PELAPORAN PBD GABUNG KELAS- Cara tambah row dan edit formula

Assalammualaikum semua.

Selamat pagi.

Ingatkan dah masuk bulan Julai, selesai dah bab templat pelaporan. Rupanya ada lagi. Di daerah saya bertugas, kami su PBD dikehendaki menyediakan graf pelaporan yang menggabungkan semua kelas.  Saya pula menyediakan templat mengikut kelas.

Baiklah saya yang menurut perintah. Dengan yakinnya buka templat, bila isi, maksimum nama murid yg masuk hanya 54 orang saja. Ternyata BPK buat templat mengikut kelas, tetapi pihak lain perlu data keseluruhan. Maka, cikgu yg menjalankan tugas ni la juga kena selesaikan masalah ini.

Try and error sana sini. Buka excel, sikit2 nak password. letak password 123 salah katanya.

Buka semula google sheets(templat pelaporan sekolah saya dalam google sheets), lebih mudah edit sebab tiada password.

baik, di sini saya kongsikan bagaimana edit row dan graf supaya masuk semua nama murid. Murid sekolah saya, tahun 3 contohnya, ada 68 orang. Memang kena tambah row. saya edit menggunakan google sheets. Jadi, cikgu perlu buka templat ni dalam google sheets.( caranya, upload template dlm drive, double klik, view in google sheets)



Langkah 1:

Select row yang perlu ditambah di rekod prestasi murid. buatkan line siap.

maka jadilah garisan dalam bentuk jadual bagi row yang hendak ditambah tadi.

Langkah 2 (boleh skip jika hanya nak graf saja)
Klik di row 64 pada subjek Bm. ada formula keluar. copy. Paste formula atau taip baru formula pada row yg ditambah. kalau paste, kena guna paste special. Ulang langkah copy paste formula untuk subjek lain juga. Ini perlu supaya bila kita isi TP di bahagian subjek, TP ni keluar di rekod prestasi murid.




Langkah 3

Pergi ke tab graf pelaporan murid. Klik pada TP 1 BM. edit formula yg ada nombor 64. tukar kepada row maksimum yg cikgu mahu. Saya letak 104. Murid kami tidak sampai 100.


ulang langkah di atas untuk TP2,3,4,5,6 bagi subjek lain juga.

Langkah 5.
isi data pada rekod prestasi murid(bukan pada tab subjek jika langkah 2 tidak dibuat) dan lihat hasilnya.

kalau cikgu nak cepat, abaikan Langkah 2. Isikan TP di rekod prestasi murid, walaupun formula tiada. Data graf akan keluar juga. Lagipun kita dah pun buat templat mengikut kelas. Kalau nak tengok satu-satu nama dan TP kemahiran setiap subjek, tengok saja di Templat Kelas masing-masing. Yang penting dahulukan data yang diperlukan, iaitu graf pelaporan gabungan kelas.

Harap bermanfaat, dan moga-moga mudah difahami.

Sekian,


Friday, July 19, 2019

CIVIC EDU ENGLISH YEAR 1-JULY 2019 , MUTUAL RESPECT.

ASSALAMMUALAIKUM, hi to all teachers.

I plan a civic lesson for my year 1 classes for July, Mutual Respect. I prefer to relate the civic education with the recent topic. We are still in topic Pet Show. Therefore I'm using the pets as the characters.





That's the printed material that I will be using. You can download the pdf link, below.

Mutual Respect lesson for year 1- July 2019

here's the lesson plan-->  LESSONPLAN CIVIC EDU FOR JULY, ENGLISH YEAR 1

It's free. Just sharing.

Regards,





SAUSAGE WORD SEARCH FOR TOPIC PET SHOW

Assalammualaikum.

Hi teachers.

Here's my sharing for this week. I 've been busy lately preparing for the PBD analysis.


I made a pdf doc about sausage word search. It's in the scheme of work year 1 for topic Pet Show. If you are interested, just click the link below.. feel free to use at anytime.



sausage word search


Hope you like them. All 4 pages.

Regards,


Friday, July 12, 2019

TEMPLAT ANALISIS PBD TAHAP 1 (GOOGLE SHEETS)

Assalammualaikum semua.

Berkesempatan membuat analisis PBD bagi tahap 1 hari ini.



Buat templat mudah. Cuma kena isikan bilangan murid bagi setiap kelas. Baru akan muncul jumlah murid dalam satu tahun itu.

sila ambil di link di bawah:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1XPC-WG50YyBAZauWOy9p1YG8cEMJSoHk0O3W191ahAs/copy


Klik copy dan paste dalam chrome tab. Pilih make a copy.


Memandangkan sekolah saya ada tiga kelas, jadi saya buatkan untuk tiga kelas.
Formula mudah SUM dah dimasukkan dalam column.

Ini saja yang termampu saya buat. Data bilangan murid untuk setiap kelas itu, cikgu boleh tengok di template pelaporan BPK, di bahagian graf pelaporan.

Bahagian nama murid TP1 dan TP2 itu cikgu boleh isikan nama ringkas mereka.

Bahagian Intervensi, boleh isikan secara ringkas intervensi yang digunakan untuk membantu murid yang TP1 dan TP2.

Selesai semua, boleh cetak atau save ja dalam drive folder PBD.

Sekian,


E BORANG INTERVENSI DAN KAD PILL (BAHASA INGGERIS TAHUN 1)

Assalammualaikum dan selamat datang saya ucapkan kepada semua.

Saya menyiapkan borang intervensi secara Google Form sebelum ini. di post berikut:

https://madamsyuhada.blogspot.com/2019/06/e-borang-pills-plan-intervensi-lima.html

Kali ini, saya edit dan tambah apa yang patut untuk menjadikan e borang ini lebih cekap dan tersusun. Dalam format Google Docs ya. Sebab itu namanya sekarang jadi E borang. Boleh dikongsikan secara online, tetapi boleh juga diedit secara offline.

Cikgu boleh ambil template borang ini dan sesuaikan dengan intervensi cikgu.


Jika cikgu menggunakan module yang saya hasilkan iaitu Read Right Book, lagi mudah, edit nama murid, nama guru, nama sekolah dan data tahap penguasaan kelas saja.


Bagi guru yang ingin menggunakan template ini untuk tahun lain atau subjek lain, silakan. Tukar maklumat matapelajaran dan data di jadual Plan Do Check Action tu saja.

Alang-alang dah buat tu, kongsi saja dengan anda semua. Harap bermanfaat buat semua.

Link di bawah:

Copy dan paste link dalam chrome tab. Pilih make a copy.

https://docs.google.com/document/d/1QmvaCjSM7mAWSweXoaZtjFXM-Iiscj4hzOQKVRb_Yr0/copy

Bagi mendapatkan module read right book, cikgu boleh isi borang di bawah. Link akan diberikan selepas cikgu tekan submit.







EXPLORE TO BE EXPERT


Thursday, July 11, 2019

INTERVENTION PROGRAMME MODULE- WORKING TOWARDS PL5 READING

Assalammualaikum and hi teachers.

Being an English teacher, is a challenging experience for me. Although I've been teaching almost 5 years, I'm still learning. Frankly speaking, I do miss my science classes and activities.

Well, life must go on, old folk said. hehehehe..

This year, I 'm planning to share everything that I do at school. Here's my sharing today.

I CAN READ - (MODULE 2 INTERVENTION PROGRAMME FOR ENGLISH YEAR 1)


I make a module for intermediate pupils in my class.

They achieved PL3 and some PL4. They can read the sight words but not all. They can say a few simple words but struggle to spell without looking at the words. Most likely they need guidance.

They are lack of confidence. They did not want to read in front unless they know the words. (some) Again, they need guidance.

Let's see the descriptors to improve them to PL5.



They should be able to read, write and speak using the language with little or no guidance.

What are the contents in this 39 pages module?

In this module, I had prepared 7 reading fluency text for all topics in Year 1. From these texts, teacher can check how far your pupils reading progress. If they are fluent enough, they don't need this module. Teacher may plan other writing module for them to score well.


This module, I make them repeat the same words several times. There also questions related to the material that they read. The question is very simple so that it will not consume extra times. (we will conduct this in the class, as well as our PBD activities, fuh, very challenging!)

Pupils can bring back this module and read at home. Hopefully parents interference in reading can improve pupil's fluency.

You can look at the pictures below.






There is also achievement card for you to use if you want to. (I have shared the card in my blog, previous post)



To have this module, you need to submit the form. I'm making this form, to avoid other second parties to copy or misused my module. have you heard of plagiarism? That's it.





Hope this module benefits your pupils.

Thank you.

Regards,


Wednesday, July 10, 2019

Module for Intervention Programme PBD English Year 1 (Working towards PL3)

Assalammualaikum teachers,

Hi teachers,

Alhamdulillah, it's our job to plan the lesson and do the intervention for our pupils. I made one module for PL1 and PL2 pupils. This module is named Read Right Book. Pupils read and also write here.



PL1 and PL2 pupils usually have short term memory. Some of them look at the words as flying letters. By taking into considerations of both reasons, I plan this module as below.



The word 'is' for example is seen by pupils as flying letters of 'i and s'. Therefore the letters need to be collected together for them to pronounce as 'is'.

There are also progress tests.


achievement card includes


There are 34 pages in this module, it's shared for FREE. I focus on the target languages used from topic 0: friends to topic 5: lunchtime.


Hope you like them all.

Please fill in the form, I'll share the link after you hit submit button.





Regards,


Monday, July 8, 2019

ENGLISH- ACHIEVEMENT CARD

Assalammualaikum,

Dear teachers,

I'm sharing the achievement card that I did to be used in my class.

If you love it, print it out and use it for your pupils. You can either put a sticker or just write a star in the circle.

Below is the card. Don't copy from the picture. It's just a screenshot from my phone. Click the pdf link below.

achievement card pdf


 credit to canva apps.


Adios!

Regards,


Wednesday, July 3, 2019

E LESSON PLAN ENGLISH YEAR 4,5,6

Assalammualaikum and hi all.

I edit my civic e lesson plan template to e lesson plan template English year 4,5,6.



This e lesson plan is in Google Sheets, and with data validation. You have to type the Language Content, the learning objectives and the activities only. The other information can be chosen from the dropdown menus.

To have this e lesson plan, you have to submit the form below.

After you hit submit, the link will be provided.

COPY THE LINK.

PASTE IN THE CHROME TAB.

HIT MAKE A COPY.

It's yours!

Below is the form.





Hope you like it!

Regards,


Tuesday, July 2, 2019

SLAID TAKLIMAT PBS/PBD


Assalammualaikum.

Di sini saya kongsikan slaid yang saya hasilkan untuk taklimat PBS dan PBD bagi waris tahun 2,3,4,5.



Juga brochure bagi taklimat waris tahun 6. Jika berkenan, klik link dan muatturun.



taklimat pentaksiran bilik darjah kepada waris tahun 2,3,4,5

brochure taklimat 6

brochure taklimat tahun 1

UPDATE 27/12/2019- contoh brosur PBS bagi waris tahun 1. diedarkan semasa taklimat tahun 1. Boleh nyatakan cara pelaporan PBD dilaksanakan di sekolah masing-masing. di sini saya mengambil peluang mengedarkan pautan sistem semakan PBD sekolah dan tatacara semakan.


link di bawah untuk muatturun dalam microsoft publisher. gunakan laptop ya.

brochure taklimat tahun 1 versi 2020


jika nak guna,
jangan lupa edit pada bahagian tarikh, nama sekolah dan nama penyelaras ya.

Sekian,






GOOGLE ASSISTANT ASSISTS TEACHERS IN SPEAKING SKILLS (PL6)

Assalammualaikum and hi teachers.

Have you heard about Google Assistant? (GA)

No?


 It is developed by Google in May 2016. People use GA to search things by speaking. GA is also friendly, so you can have a chat with her too.

Recently, I applied Google Assistant in my class, to assess pupils' speaking skills for performance level 6.

As I only taught Year 1 classes, I did not expect pupils to speak fluent with (GA). I predict pupils will be able to use the target languages and if pupils are advanced, they will add their own questions hopefully. Up until end of June, my pupils already learnt three topics, Friends, At School and Let's Play.

Before I explain how to use GA in the class, let us read the descriptor for performance level 6.


Based on the descriptors, I am pointing out the point no 2, where pupils ask and answer straight forward questions using fixed phrases with ease and great confidence.

I'm looking for pupils with ease and great confidence in speaking English.

First, I show them how GA works. Therefore, I am using my own smart phone, OPPO F7.

One candidate  for PL6 will ask any questions they know after hitting the mic icon. During this activity, other pupils were coming to see how it works (although they were doing other worksheet, curiosity!! hehehehe)

Surprisingly, three pupils that I tested were able to ask questions with ease and great confidence.

 I guess they will start hunting for their mum's hp just to talk with GA..hihihihi..

How amazing technologies nowadays. Love it!


Below is the screenshot of the conversation with GA. Simple questions as what they had learnt in the class. If they use their own questions, it's a bonus.
Bonus. 



'who is your father' question. I did not predict it will be asked.


Pupils had to speak clearly so that GA understood the language. Sometimes she miss interpret the questions asked.

What do you think? Is it an effective way to assess pupils speaking skills beside communication with their classmates? For me, it is an alternative and fun too.

If you are interested to apply for your pupils, you can follow the steps:

1. Press the home screen for 3 seconds until the GA icon come out. (the circle button) Watch the video below.



2. Hit the mic icon to speak up.


If you are bored or need information ASAP, just call the GA.


Regards,






Monday, July 1, 2019

Belum sampai seru!


Assalammualaikum wbt.

Salam sejahtera.

BELUM SAMPAI SERU!

Bermula 1 Julai 2019. Fasa baru dalam kehidupan seorang guru apabila kebiasaannya Frog VLE sentiasa meniti di bibir pihak pentadbiran, kini tinggal kenangan hehehe..seperti Lagu Saleem pula ya. Nak capai KPI penggunaan la. Macam-macam dikerah. Ilmu dicurah. Majlis pelancaran dibuat. Ibubapa diberi pendedahan.

Ya macam-macam dah buat. Itu lah bab teknologi ni, kita tidak boleh paksa. Sesetengah orang belum terbuka minda lagi. Seperti murid yang mempunyai pelbagai aras kecerdasan, begitupun guru. Ada yang cepat penerimaannya. Ada yang buat tak tau. Tapi kita tidak boleh menyalahkan mereka. Mungkin mereka ada pengalaman kurang manis dengan teknologi ini. Mungkin data internet mereka tidak cukup kuat. Mungkin kekangan akses internet. Mungkin belum sampai seru.

Saya sendiri lambat sampai seru. Sebelum ini, di awal penggunaan frog vle, saya pun sejenis buat tak tahu. Tak nampak pun apa gunanya. Mana tidaknya, asalkan rph siap, lembaran kerja ada, sudah lah. Saya tidak terfikir langsung tentang pentingnya ada DRIVE unlimited. Ada fungsi add on ke tak. Google form ke jauh sekali. Langsung saya tidak tahu.

Buat site jauh sekali. Malah sampai satu ketika, password dan email yes pun saya taktahu apa dia. Itu di zaman saya ada anak kecil-kecil. Setahun seorang lahir. Mana mungkin sempat saya teroka semua itu. Oleh itu, saya amat faham tentang kekangan sesetengah orang yang tidak ambil tahu tentang teknologi.

Sebab tu saya gunakan ayat belum sampai seru. Tugas cikgu-cikgu yang celik it inilah yang perlu bimbing guru-guru di sekolah sama-sama menggerak teknologi. Dalam tempoh interim ni, sama-sama kutip ilmu google classroom yang ternyata digunakan meluas oleh sekolah-sekolah lain di luar sana. Platform percuma yang banyak manfaatnya.

Ada sekolah yang telah menggunakan Google Classroom untuk erph, epbd, latihan kepada pelajar dan sesi perkongsian dengan waris. Tapi percayalah perjalanan penggerak di sekolah tersebut juga tidak mudah seperti yang disangka. Teruskan cerita kebaikan teknologi khasnya platform Google yang amat bermanfaat.

Saya sendiri masih belajar. Sungguh, jika tidak sampai serunya, saya pun masih buat tak tahu tentang semua anak-anak Google yang ada. Name it..Google Classroom, Google form, Google Sheets, Google Site, Google Slides, Google Translate, Google Assistant, Google Map, Google Photos. Rasa macam ada lagi tapi tak tertulis di sini…hihihi…

Apa pun, setiap sesuatu yang berlaku pasti ada sebabnya. Bagaimana sampai seru saya?

Bila saya perlu buat form untuk projek di sekolah. Dari situ saya mulai belajar dari You Tube.  Kesemua video yang saya lihat adalah video Bahasa Inggeris. Dari situ saya berniat untuk sharing sebanyak mungkin info supaya orang lain boleh sampai seru juga. Hehehe.. Saya merancang untuk menggunakan Bahasa Melayu supaya lebih ramai yang tahu.
Perlahan-lahan ilmu masuk. Kemudian, saya sertai taklimat erph dan dalam masa sekejap saya dah faham tentang DRIVE. Tentang sharing link, duplicate tab, Google Sheets.. Menderu ilmu itu masuk asbab saya merancang untuk berkongsi. Sungguh Allah bantu. Saya percaya semakin saya berkongsi semakin banyak ilmu masuk. Bagi saya dapat ilmu pun satu rezeki. Walaupun ia tidak menambahkan duit poket saya, rezeki ilmu membuatkan saya bersemangat semula.

InsyaAllah, orang lain pun pasti akan sampai serunya!

Teruskan berkongsi betapa mudahnya teknologi dalam kehidupan seorang guru jika dimanfaatkan sepenuhnya.

Khasnya, penggunaan teknologi dalam pentaksiran bilik darjah. Sangat berguna. Di bawah adalah contoh di mana saya menggunakan kemudahan yang disediakan Google/ Telegram/Blog/Facebook dan ada yang belum saya gunakan tetapi merancang untuk mengaplikasinya.

  • -          Gunakan Google Sheets share template
  • -          Gunakan Google sites untuk semakan PBD secara online
  • -          Gunakan Google form sebagai rekod perkembangan murid/ transit form
  • -          Gunakan Google Sheets sebagai e lesson plan
  • -          Gunakan Google Classroom untuk perkongsian PLC panitia/intervensi
  • -          Gunakan Google form untuk kehadiran murid kokurikulum/ibubapa/kelas tambahan/guru
  • -          Gunakan Google Form untuk PILL
  • -          Gunakan Google Sheets sebagai borang transit versi gambar
  • -          Gunakan Blog sebagai tempat simpanan bahan di samping berkongsi dengan guru lain
  • -          Gunakan Telegram Private Group untuk simpan link e borang/ password atau gambar
  • -          Gunakan Evernote apps sebagai simpanan lembaran kerja, voice audio selepas PBD dan hasil kerja murid.
  • -          Gunakan Google Assistant untuk menguji Skill Speaking murid TP 6.
  • -          Gunakan Facebook untuk simpanan gambar aktiviti sekolah. Walaupun beratus gambar ada dalam FB, lebih mudah cari gambar di situ berbanding simpan dalam Google Photos.
  • -          Gunakan Google DRIVE untuk simpan data PBS dan PBD sepanjang tahun. Setakat ni dah ada data untuk dua tahun. (baru dua tahun celik teknologi. Hehehehe)
  • -          Gunakan Onedrive untuk buka excel secara online (template PBD online)
  • -          Tambahan Cloud Printer untuk mencetak dokumen atau gambar langsung dari telefon pintar.


Bagi yang berminat, cuba dahulu menggunakan teknologi yang ada. Masa mula-mula belajar, gunakan laptop dahulu. Selepas sudah mahir, guna telefon pintar pun semudah ABC. Segalanya di hujung jari.

Sehingga sampai serunya…

Sekian,