Friday, March 27, 2020

GOOGLE FORM DALAM BIDANG PENDIDIKAN

Google Form mula meniti di status para guru sejak Restricted Movement Order, kerana penggunaannya yang mudah difahami. Para guru sedar kepentingan menyampaikan ilmu di atas talian. Sementelah itu, ramai telah berkongsi cara membuat kuiz menggunakan Google Form.

 Saya turut pernah berkongsi beberapa post tentang Google Form. Antara yang paling tinggi ratingnya (2403 views) ialah E transit Form. Ia adalah Google Form yang digunakan sebagai borang transit PBD. dan tahun 2020, menyaksikan tahun kedua saya menggunakan platfrom ini. Boleh semak post tersebut yang berada di kanan blog saya ini, di bawah tajuk E transit Form.


Post kali ini, saya kumpulkan kegunaan Google Form yang tidak terfikir oleh kita, tetapi wajar dilaksanakan, terutama pada zaman menjimatkan kertas. Satu kejayaan apabila satu rim kertas dapat dijimatkan. Apabila semua guru menjimatkan satu rim kertas, maka, beratus ribu rim kertas sedang berehat daripada dibazirkan.

Jika anda seorang guru, pensyarah, pegawai pendidikan kolej, mahupun pegawai pejabat pendidikan daerah, post ini sesuai untuk bacaan anda.


















Ada cadangan yang lain? Boleh letakkan di komen.  Post tentang cara membuat kuiz ada di link tertera.


https://madamsyuhada.blogspot.com/2020/03/bina-kuiz-dengan-google-form.html



No comments:

Post a Comment