Assalammualaikum dan selamat sejahtera semua.
Pada ketika saya menulis ini, Ramadhan ke 22. Alhamdulillah.
Moga kita dapat merebut malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Malam
al-qadr.
Baru-baru ini, saya dan tiga lagi rakan guru BI menerima sijil penghargaan daripada pihak PPD di anugerah kecemerlangan akademik sekolah di atas penglibatan kami dalam PAK 21.
Justeru, pagi ini saya ingin berkongsi amalan PAK21 yang telah saya
jalankan di sekolah. Saya rasa amat bertuah menjadi sebahagian penggerak amalan
PAK21 di sekolah tempat saya berkhidmat.
Bagaimana sekolah kami bermula dengan PAK21?
Sekolah kami terpilih sebagai salah sebuah sekolah di bawah
Projek Aman. Apabila saya terpilih sebagai Middle Leader Teacher (MLT),
tanggungjawab yng diberi amat besar. MLT perlu sama-sama mempromosikan amalan
PAK21 dalam kalangan guru.
PAK21 bukanlah perkara asing dalam dunia perguruan. Ia satu
amalan pengajaran dan pembelajaran yang bersifat dua hala. Murid yang menerima
ilmu, bergerak aktif dan berani. Sungguh! Saya melihat perbezaan murid PAK21
dengan murid zaman pdp di awal saya posting dulu.
Murid PAK21 lebih berani mencuba dan berani menyatakan
pendapat. Mereka bekerjasama dengan baik dalam kumpulan. Hanya segelintir yang
masih bersifat aku ketua, aku buat semua. Sikap boleh berubah. Inilah peranan
guru.
Saya mengajar tahun satu. Tahun pertama PAK21 2018, di bawah
Projek Sekolah Aman, susah betul untuk saya mendidik murid-murid bekerjasama
dalam kumpulan. Pada penghujung tahun, barulah saya melihat hasilnya. Ketua dah
ambil peranan. Ahli menghormati ketua kumpulan.
Pada tahun kedua, saya masih mengajar tahun satu. Tahun
2019, murid tidak diasingkan sebaliknya dikumpulkan dalam kecerdasan pelbagai.
Pelbagai level murid berada dalam satu kelas. No streaming. Ajaibnya, murid
tahun satu ini cukup pandai bekerjasama dalam kumpulan. Mereka bersedia untuk
membuat aktiviti dalam kumpulan. Dan mereka juga tahu peranan ketua dan ahli!
Saya cukup kagum. Ribuan terima kasih saya ucapkan kepada guru pra sekolah
kerana mendidik murid-murid ini sebaik ini. Ringan sikit tugasan saya pada
tahun ini.
Persoalan yang mungkin berlegar-legar di benak pembaca,
apakah PAK21? Kebanyakan kita memandang ia dalam konteks gajet hebat. Tablet,
LCD Projektor, mirror cast, Chromebook dan lain-lain. Bagi sekolah yang ada
bajet besar, tiada masalah untuk menggunakan teknologi canggih ini. Silakan.
Tentu murid lagi seronok.
Bagaimana pula sekolah yang tiada kemudahan tersebut? LCD
ada sebuah saja. Komputer pun 5 buah. Talian internet semput macam siput. Haih…
mengeluh lah si guru tersebut. Jangan salah sangka.
Aktiviti yang dijalankan yang menentukan sama ada PAK 21 atau PAK 19..gitu. Kita tidak mahu lagi murid duduk diam, dan menyalin sehingga masa tamat. Kita juga tidak mahu lagi pdp di mana murid takut bersuara, takut menyatakan pendapat malah disuap-suap (spoon feed) dalam bilik darjah.
Oleh itu, apa dia PAK21?
Di bawah adalah hasil didikan cikgu kepada murid cikgu
setelah cikgu melaksanakan PAK21 sepenuhnya.
PAK21, adalah pembelajaran abad ke 21 yang mementingkan
murid mencapai perkara berikut: Collaborative, Creative, Communicative, Critical Thinking dan nilai murni dan etika.
Collaborative – Collaboration
Murid membuat aktiviti bersama-sama, untuk mencapai objektif
pembelajaran.
Creative- Creativity
Mecuba perkara baru, dan menghasilkan sesuatu yang baru yang
inovatif dan kreatif.
Communicative- Communication
Berani berkongsi idea, pendapat dan hasil pembelajaran
bersama murid lain. Juga berani dan bersedia berkongsi ilmu bersama murid yang
lain.
Critical Thinking
Melihat sesuatu dalam sudut positif. Menukarkan masalah
kepada jalan penyelesaian.
Adakah hanya penggunaan gajet boleh memberikan impak 4C di
atas? Oh tidak! Ada pelbagai aktiviti lain yang dikongsikan di laman web guru
lain. Cikgu boleh google untuk baca dengan lebih lanjut. Bagi cikgu yang
menjelajah blog saya, boleh melihat aktiviti PAK21 yang saya buat di sekolah.
Jom kita tengok apakah aktiviti PAK21 yang boleh
dilaksanakan.
Lebih praktikal dan cabarannya. Aktiviti yang saya kongsikan ini
saya jalankan dalam kelas Bahasa Inggeris tahun 1. Maka, cabaran dan impak
positif yang saya sertakan di bawah berdasarkan subjek yang saya ajar.
Bil
|
Nama aktiviti dan
ringkasan aktiviti
|
Contoh aktiviti Bahasa
Inggeris Tahun 1
|
Impak positif
|
Cabaran
|
1.
|
Hot Seat
Seorang murid dipilih ke hadapan dan menyatakan pendapat tentang
pembelajarannya. Di sini cikgu boleh bertanya ayat yang diajar, ejaan, dan
perkara lain yang bersesuaian bergantung kepada subjek.
|
Speaking Skills
-What’s your name?
- How old are you?
What’s your favourite toy?
Tell us about your hat.
|
-Melatih murid berani ke hadapan.
-Murid menggunakan Critical Thinking dalam menjawab soalan guru.
-Murid lain juga boleh bertanya soalan, seterusnya mendidik murid
lain berani juga.
|
Peranan guru untuk bertanya soalan KBAT kepada murid ini.
Melatih murid lain bertanya soalan kepada rakan mereka. Murid seusia
7 tahun, belum capai tahap bertanya soalan KBAT. Tetapi mereka boleh dididik.
Inilah peranan dan cabaran guru.
Guru perlu mengawal murid lain yang mungkin hilang fokus terutama
murid yang aktif.
|
2.
|
Mine and Share
Aktiviti ini lebih sesuai untuk kemahiran menulis atau menyatakan
pendapat.
Di bawah adalah contoh template mine and share.
Ia melibatkan 4 orang murid sahaja. Mereka akan duduk mengadap kotak
masing-masing. Bulatan di tengah adalah cetusan idea semua ahli kumpulan.
Klik link untuk download versi PDF
|
Writing Skills
saya suka meminta murid menulis tajuk di bulatan tengah.
Boleh digunakan untuk menguji standard 4.2.5, 4.3.1 4.2.3, 4.2.4
I’m Aina.
I’m seven.
My favourite toy’s a robot.
I have got sandwich, peas and carrot.
|
-Murid seronok menulis di kotak istimewa mereka.
-Mereka berlumba-lumba menulis cantik-cantik supaya dipuji guru.
Guru mudah melihat hasil kerja murid untuk dinilai dalam PBD. Kertas
boleh dijimatkan kerana 1 kertas mengandungi hasil kerja 4 orang murid.
|
Pada awalnya murid keliru kedudukan mereka semasa menulis. Ini
peranan guru untuk memandu mereka.
Bagi kumpulan yang tidak cukup 4 orang, guru perlu asingkan kepada
tiga orang atau dua orang sahaja.
|
3
|
Gallery Walks
Murid menampal hasil kerja mereka di dinding kelas atau papan putih.
Murid lain akan bergerak dalam satu kumpulan dan melihat hasil kerja murid.
Murid boleh berperanan sebagai guru dengan memberikan bintang pada hasil kerja
tersebut.
|
Reading skills, Writing skills
Biasanya saya berikan tugasan berbentuk projek.
Create their own word search.
Create hands using papers, fold according to numbers.
Colour words
Mine and share- tampal di dinding dan buat gallery walks
|
-Murid sukakan pergerakan.
Dapat bangun daripada kerusi mereka sudah cukup membahagiakan mereka.
Murid belajar memberikan pendapat atas hasil kerja rakan mereka.
Mereka belajar mengasihani usaha rakan. Mereka akan memberikan markah
tinggi buat kawan mereka.
|
Kawalan kelas perlu digandakan.
Murid aktif akan mulai bergerak ke tempat lain. Dan sukar berada di
satu tempat bersama guru.
Guru boleh menyediakan tugasan kepada murid aktif supaya pergerakan
beliau terkawal.
Guru boleh menggunakan wisel untuk membantu kawalan kelas dan sebagai
isyarat bahawa murid perlu bergerak ke tempat lain.
|
4
|
Kinesthetic Movements
Guru membuat aksi bagi pelajaran hari tersebut. Sebagai contoh saya
membuat aksi pergerakan bagi topik on, in, under, cut, fold, glue. Murid akan
membuat aksi bersama guru dan rakan mereka. Aktiviti ini memerlukan
pergerakan dan kawalan daripada guru.
|
Listening skills
On, in , under
Imperatives
Example: lesson 42
|
-
Menarik minat murid yang aktif dan suka
bergerak,
-
Murid mudah ingat pelajaran.
-
Guru pun mudah untuk mengulangkaji pelajaran ini
di awal pdp dengan hanya membuat aksinya.
|
-Kawalan kelas perlu.
Murid perlu menyebut perkataan dan melihat perkataan sambil membuat
aksi. Ini dikhuatiri murid hanya tahu aksi tetapi tidak tahu sebut dan tidak
cam perkataan tersebut.
|
5.
|
Kerja Berpasangan
Murid bekerjasama dengan seorang rakan. Mereka boleh membina pelbagai
perkara berdua. Sebagai contoh, membina word search dan puzzles.
Saya suka pasangkan murid begini
Murid pintar dengan murid lemah.
|
All 4 skills
Membina Word search, exchange and do.
-Speaking, one with the talking chips, ask, the other answers.
Create their own robot, or monster.
Reading- excellent pupils teach the weak pupil
|
-Murid membuat aktiviti bersama rakan, memupuk kerjasama.
-Murid belajar menerima hasil kerja rakan, biar pun rakan tersebut
lemah dan lambat.
-Murid yang pintar akan membantu murid lemah.
|
Ada kelas yang bilangan murid ganjil. Murid perlu berkumpulan tiga.
-kawalan kelas- Murid mungkin akan berbual, guru perlu menetapkan
masa supaya murid mematuhi masa.
|
6.
|
Fan and Pick
Murid menyediakan bahan sendiri dalam kumpulan. Bahan seperti kad
gambar, kad perkataan atau dialog. Murid dalam kumpulan duduk dalam bulatan.
Seorang murid memegang bahan tadi secara bentuk kipas. Murid lain tidak dapat
melihat bahan tersebut. Murid lain perlu memilih satu gambar dan menceritakan
gambar tersebut.
|
All 4 skills
Count the numbers, say the numbers
What colour is it?
What’s this?
It’s a long blue train.
|
Murid berkomunikasi sesama mereka.
Murid juga berkolaborasi menyiapkan tugasan yang diberikan.
|
-Guru perlu mengawal murid dan bertindak sebagai fasilitator.
|
7.
|
Circle Time
Murid duduk dalam bulatan.
Contoh:
Guru boleh memasang lagu
kesukaan murid. Murid pegang bola kecil sehingga lagu dihentikan dan murid
yang terakhir pegang akan menjawab soalan.
Guru boleh membaling bola kertas. Murid yang mendapat bola kertas
perlu menjawab soalan.
|
All 4 skills
Answer questions such as, What’s your name? Who is he?
Spelling activiites.
Reading activities.
|
-Murid belajar dalam suasana yang menyeronokkan.
|
Sesuai untuk kelas yang bilangan muridnya sedikit.
Murid yang ramai, tidak dapat menguji mereka secara mnyeluruh.
|
8
|
Attitude Movement
Murid dalam kumpulan akan bergerak ke satu kawasan yang guru tentukan.
Jika ya, buat bulatan. Jika tidak, duduk.
Jika ya berdiri atas kerusi, jika tidak geleng kepala.
|
Speaking Skills
Reading Skills
Group activities.
Is it your toy?
Do you like robot?
|
Murid sememangnya teringin nak berdiri atas kerusi. Inilah masa
mereka.
Murid bekerjasama dan berlaku komunikasi sesama mereka ketika
aktiviti berlangsung.
|
Murid berlumba-lumba membuat pergerakan. Guru perlu mengingatkan murid
berhati-hati, elak tolak menolak sesama mereka.
|
9
|
Three Stay One stray
Seorang murid akan bergerak melihat jawapan kumpulan lain. Tiga lagi
ahli kumpulan menyiapkan tugasan.
One Stay three Stray
Seorang berada di kumpulan, tiga lagi bergerak mencari jawapan. |
Writing skills
Reading skills
Pupils write the things in the classroom/toys/food in a circle map. One
pupils will round to the other groups to see their answers.
Or pupils can round the classroom to see the answers at the wall.
|
Murid aktif akan gembira dapat bergerak melihat hasil kerja kumpulan
lain.
|
Guru perlu memandu murid yang bergerak supaya tahu apa yang mereka
cari.
Murid yang tunggu di kumpulan
juga perlu dipantau supaya tidak ralit melihat murid yang bergerak.
|
10
|
Mix and Match
Murid membuat kad gambar, kad huruf. Kad gambar atau kad huruf akan dicampurkan
secara rawak.
Murid dalam kumpulan akan menyusun perkataan atau gambar tersebut
supaya menjadi satu cerita atau objektif yang bersesuaian.
|
All 4 skills
The go kart race/ Watch Out Flash, Lunchtime
Print out the dialogues, pupils rearrange according to the story.
Numbers- match the numbers with the words
|
-Murid berkolaborasi dan berkomunikasi dengan baik.
Ketua kumpulan memainkan peranan besar dalam memimpin ahli membuat
aktiviti.
Murid belajar berfikiran kritis.
|
Guru perlu menyediakan bahan terlebih dahulu
Peruntukan masa. Murid mengambil masa yang lama untuk penyediaan
bahan dan untuk padanan jawapan.
|
11
|
Number Head Together
Tulis nombor murid di tangan, atau pun pelekat sticker di tangan
murid, menandakan nombor mereka dalam kumpulan.
Beri peranan kepada setiap nombor.
No 1- ambil barang.
No 2- gunting gambar
No3 – tampal gambar
No 4 – simpan barang.
|
All 4 skills and Language Art.
Depends on the group activities.
|
-Mengasah murid mendengar arahan dengan baik.
-melatih murid tunggu dan bersabar dengan peranan masing-masing.
Melatih murid bekerjasama dalam kumpulan kerana setiap ahli ada
peranan masing-masing.
|
Guru perlu menyediakan nombor terlebih awal.
Guru perlu menulis nombor kepada setiap murid.
Arahan guru perlu jelas.
|
12
|
Role Play
Murid berlakon mengikut situasi yang dipelajari.
Guru menyediakan suasana dan bahan-bahan untuk lakonan tersebut
|
All 4 skills and Language Arts
Simulation of go kart race.
Teacher has to bring the toy cars and the sentence cards.
|
Melatih murid kreatif dan berani.
Suasana pembelajaran menjadi aktif dan murid
gembira.
|
Perlu sediakan bahan.
Kawalan kelas. Ini kerana guru perlu mengawasi murid yang tidak
berlakon, dan perlu juga melihat lakonan murid yang terlibat.
|
13
|
Project Based Learning
Murid diberikan tugasan dalam kumpulan. Kebiasaannya untuk mencipta
sesuatu.
|
Reading, Writing and language arts.
Primary colours and secondary colours of school things.
Use the play dough to create pet.
Design and create pet using card board to play puppet pet show.
|
Murid diasah untuk menjadi kreatif.
Murid belajar membawa bahan untuk projek mereka.
Murid belajar menerima kreativiti rakan.
|
Guru perlu menjelaskan objektif projek supaya murid faham apa yang
bakal mereka hasilkan.
Kadang murid tidak membawa bahan yang diminta. Guru perlu sediakan
bahan sebagai back up.
|
Sebenarnya, banyak lagi aktiviti PAK21 yang ada. Saya tidak
menyenaraikan semua kerana saya tidak melaksanakannya di dalam kelas. Aktiviti
lain boleh jadi sesuai mengikut subjek masing-masing dan kesediaan murid
masing-masing. Saya hanya mengajar tahun 1. Murid tahun 4,5,6 berbeza dengan
murid tahun 1. Ada aktiviti yang murid tahun 4 boleh buat, tetapi tidak tahun
1. Namun, saya percaya murid boleh diajar dan dibantu.
Jika kita telah memulakan PAK21 sejak awal lagi, murid akan bertambah matang dan mudah melaksanakannya.
Di bawah pula, alatan PAK21 yang saya gunakan dalam kelas tahun 1. Pun ada sikit sahaja. Saya gemar menggunakan alatan ini. Jika ada yang terbaru saya akan kemaskini dari masa ke masa.
Alat PAK21
|
Perkara Positif
|
Cabaran
|
Penggunaan aplikasi Plickers
Muatturun aplikasi plickers di telefon bimbit. Dan layari laman web
plickers. Daftar di laman web dan telefon bimbit.
Daftar kelas dan nama murid di laman web. Bina soalan di laman web.
Cetak kad jawapan plickers.
Hanya sesuai untuk soalan objektif ataupun Ya atau Tidak.
Plickers membaca jawapan murid dan memberikan data jumlah murid yang
betul dan salah.
Saya menggunakan plickers semasa mengajar topik Lunchtime bagi menguji reading skills murid.
|
-Murid suka pegang kad plickers.
-Apabila guru mengeluarkan telefon bimbit, murid senyum sebab mereka
menyangka guru ingin mengambil gambar mereka. Happy factor memeriahkan
suasana pembelajaran.
|
Perlu
bersedia lebih awal.
Perlu
cetak kad jawapan plickers.
Perlu
membina soalan di laman web. |
Template Mine and Share.
Sekeping kertas biasa pun boleh.
|
-boleh ubahsuai ikut keperluan guru
|
Perlu
cetak secukupnya untuk murid |
Talking Chips
Boleh jadi apa saja barang asalkan murid tahu menggunakannya.
Lidi, batang aiskrim, klip kertas comel, mikrofon
Talking Chips digunakan untuk mengawal murid berkomunikasi dalam
aktiviti.
|
Murid teringin pegang benda yang comel.
Menggalakkan murid berkomunikasi.
|
Guru perlu
menyediakan bahan tersebut. |
Writing Board
Papan tulis kecil
Saya menyediakan sendiri. Laminate kertas putih bersaiz A3. Sediakan
marker untuk murid tulis.
Kelas saya juga ada papan hitam kecil. Murid juga menggunakan papan
tersebut.
|
Boleh digunakan semasa aktiviti menulis dan menyatakan pendapat sama
ada secara berkumpulan atau individu.
Murid tidak sabar menunjukkan jawapan kepada guru dan terlalu teruja
untuk menulis di papan tulis tersebut.
|
Perlu
sediakan papan tulis.
Perlu arahan
yang jelas, siapa yang perlu ambil, dan siapa yang perlu simpan semula. |
Popsicle Stick
Batang aiskrim ditulis nama murid. Guru akan memilih nama murid
dengan mencabut sebatang.
|
Semua murid berpeluang menjawab soalan.
|
Guru perlu
menyediakan batang aiskrim dan setiap murid memiliknya. |
Panjang pula post kali ini. Saya berharap cikgu cuba buat aktiviti PAK21 yang bersesuaian dengan subjek cikgu.
Sekian,
Terima kasih ya. Semoga murah rezeki
ReplyDeletetq very much for ur information sis
ReplyDeleteTerima kasih cikgu. Penjelasan dan contoh yang diberikan mudah difahami. Semoga Allah kurniakan pahala berlipat ganda kepada cikgu asbab menyebarluaskan ilmu Allah ini...
ReplyDeleteAssalamualaikum, tqvm for the tips Madam. May Allah bless you always.
ReplyDelete